Blogi

Hiihtoloma

Hiihtoloma

Kuulun siihen ryhmään, jolle hiihtoloma on aina ollut kirjaimellisesti hiihtoloma. Silloin on aikaa hiihtää enemmän. Joskus vieläkin määritän onnistunutta hiihtolomaa hiihdettyjen kilometrien kautta.

lue lisää
Aluetuki – On tullut aika kiittää!

Aluetuki – On tullut aika kiittää!

Toiminnan päättyessä on aika kiittää kuluneesta yhteistyöstä Rahapeliongelman hoidon ja tuen, alueellisen tuen eli tuttavallisemmin Aluetuen 2,5 vuoden työ on tulossa päätökseen ja loppuraporttia kootessa on tullut aika miettiä, mitä kaikkea vuosien aikana on saatu...

lue lisää
Pelitukifoorumi 2023

Pelitukifoorumi 2023

Tutkimustietoa, kokemuksia, käytännön harjoitteita ja ajatuksia Neurokirjo, pelit ja some oli vuoden 2023 Pelitukifoorumin teema. Foorumi järjestettiin etätapahtumana 11.10. yhteistyössä ADHD-liiton ja Autismiliiton kanssa, ja edellisten vuosien tapaan se oli...

lue lisää
Do you feel lucky?

Do you feel lucky?

Tässä blogissa tarkastelen uutta Teemu Nikin ja Jani Pösön Peluri – Kuolema on elävien ongelma elokuvaa sen rahapelaajan kautta.

lue lisää
Keltanokkia teillä ja tiedon valtateillä

Keltanokkia teillä ja tiedon valtateillä

Kymmenet tuhannet uudet ekaluokkalaiset aloittivat taas tänä syksynä koulutaipaleensa. Teillä ja liikenteessä seikkailee siis jälleen paljon keltanokkia. Sama koskee digiliikennettä ja tiedon valtateitä. Suomessa lapsen ensimmäinen puhelin hankitaan tyypillisesti jo...

lue lisää
E-neuvonta jatkuu ajanvarauksella

E-neuvonta jatkuu ajanvarauksella

Pelituen E-neuvonta jatkuu uudistuneena 30.8.2023 alkaen. E-neuvontaa toteutetaan jatkossa ajanvarauksella sekä suomeksi että ruotsiksi. E-neuvonnan ajanvarauskalenteri on nyt avattu. Aikoja on varattavissa keskiviikoille klo 15-17 välille. Ensimmäiset ajat ovat...

lue lisää
Foliohattuilua vai tervettä skeptisyyttä?

Foliohattuilua vai tervettä skeptisyyttä?

Elämme digitaalista aikakautta, jossa asioita hoidetaan ja aikaa vietetään enenevissä määrin digitaalisissa ympäristöissä. Digitaalisuus on kiinteä osa nykypäivän työntekoa, opiskelua, yhteydenpitoa ja monien käytännönasioiden hoitamista. Uusia sovelluksia ja...

lue lisää
Hyvä paha digipeli – voiko lapsen rikkoa pelisäännöillä?

Hyvä paha digipeli – voiko lapsen rikkoa pelisäännöillä?

Pelisääntöjä kaivataan lapsen ja nuoren pelaamisen hallitsemiseksi ja hyvinvoinnin tukemiseksi, jotta lapsen ja perheen arki toimisi perheen toivomalla tavalla. Voimakas pelaamisen rajoittaminen saattaa kuitenkin tutkija Niko Männikön mukaan vaikuttaa peliongelman kehittymiseen. Lue lisää toimivista pelisäännöistä.

lue lisää
Congratulations – You Have Failed

Congratulations – You Have Failed

Tällä kertaa katson epäonnistumista siitä kulmasta, että joskus kuljemme sitä kohti ainakin osin tietoisesti. Mielessäni on esimerkiksi aikomuksemme jonkinlaisen oman tapamme tai toimintamme muuttamiseksi.

lue lisää
Kännykät parkkiin!

Kännykät parkkiin!

Ei ole uutta, että koululaisten kännykänkäyttö puhuttaa. Viime vuosina se on ollut kestoaihe kouluissa, vanhempainilloissa ja muissa kasvattajien kohtaamisissa. Se, että asia nousee esiin hallitusneuvotteluissa, on sen sijaan uutta. Osittain kyse on varmaan siitä, että hankalissa neuvotteluissa on kiva nostaa esiin asioita, joista yksimielisyys on löydettävissä – jopa valtion menoja merkittävästi lisäämättä. Toivoa kuitenkin sopii, että pyrkimys on myös aidosti tukea koulujen työrauhaongelmien ratkaisua ja auttaa lapsia ja nuoria keskittymään opetukseen.

lue lisää
Game on – nytt projekt och nya möjligheter

Game on – nytt projekt och nya möjligheter

Game on – så känner jag inför det nya projektet. Game on är ett uttryck används för att uttrycka entusiasm inför nya utmaningar och spännande upptäckter. I slutet av mars påbörjade jag min projektanställning för ”Välmående barn och familjer i en digitaliserad...

lue lisää
Kuka muistuttaisi aikuista?

Kuka muistuttaisi aikuista?

Aikuisia huolestuttaa usein se, millaisia tietoja lapset ja nuoret jakavat itsestään ja muista sosiaalisessa mediassa tai muualla netissä, ja kuinka näitä tietoja voidaan käyttää hyväksi. Lapsia ja nuoria muistutetaankin aktiivisesti siitä, että itsestään ei saa jakaa...

lue lisää
NUORI2023-tapahtuma lähestyy ja Pelituki on mukana!

NUORI2023-tapahtuma lähestyy ja Pelituki on mukana!

Olemme mukana 18.-20.4.2023 järjestettävässä NUORI2023-tapahtumassa Jyväskylän Paviljongissa. NUORI2023 on valtakunnallinen kasvatus- ja nuorisoalan ammattilaisille, opiskelijoille ja vapaaehtoisille tarkoitettu suurtapahtuma, jossa alan toimijoiden on mahdollista...

lue lisää
Digihyvinvointi kuuluu myös työpaikoille

Digihyvinvointi kuuluu myös työpaikoille

Tein yhdessä vaiheessa työtä, jossa käytin jatkuvasti kolmea eri sähköpostia, päivitin some-kanavia sekä työstin dokumentteja, osallistuin palavereihin ja kävin keskusteluja useilla erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Työpäivät olivat toistuvasti rikkonaisia, kun...

lue lisää
Tervetuloa Pelituki 10+ seminaariin to 23.3. klo 12-16!

Tervetuloa Pelituki 10+ seminaariin to 23.3. klo 12-16!

EDIT: SEMINAARIN TOTEUTUSTAPA MUUTTUNUT. VAIN ETÄTOTEUTUS. Pelituki on tehnyt peli- ja nettihaitta työtä jo yli 10 vuotta. Mitä on tehty, mitä on opittu ja miltä näyttää peli- ja nettihaittatyön tulevaisuus? Pelituki 10+ seminaarissa tarkastellaan pelaamiseen ja...

lue lisää
Millainen on unelmien some?

Millainen on unelmien some?

Tällä viikolla vietetään Mediataitoviikkoa, ja mikäs sen sopivampi aika puhua sosiaalisesta mediasta, joka on merkittävä osa monen arkea. Sosiaalisesta mediasta ja muista nettisisällöistä puhutaan aika usein huolien värittämään sävyyn, vaikka toki myös hyödyt...

lue lisää
Uusi vuosi – tutut tavoitteet

Uusi vuosi – tutut tavoitteet

Juhlaruuat on syöty ja uuden vuoden lupaukset tehty (ja monen kohdalla jo unohdettukin); nyt katse on suunnattu tulevaan. Pelituelle vuosi 2023 tulee olemaan työntäyteinen. Suuria suunnitelmia rajaavat hieman pienemmät resurssit, mutta keskittymällä olennaiseen...

lue lisää
Yhdessä osaamme enemmän

Yhdessä osaamme enemmän

Lasten ja nuorten puhelimen käyttöön, pelaamiseen ja someen liittyvät asiat aiheuttavat meille aikuisille ja huoltajille usein harmaita hiuksia. Saatamme esimerkiksi tuntea syyllisyyttä siitä, ettemme tiedä näistä aihepiireistä ja eri some-alustoista tai peleistä...

lue lisää
Haaveilua digivapaista tiloista

Haaveilua digivapaista tiloista

Viime aikoina olen haaveillut digivapaista tiloista. Siis sellaisista ajoista ja paikoista, joissa puhelimet, tietokoneet, televisiot ja pelikonsolit eivät pyrkisi täyttämään olemista ja ajattelua informaatio- ja ärsyketulvallaan. Tiloista, joissa malttaisimme...

lue lisää
Täytyykö mun kävellä näin?

Täytyykö mun kävellä näin?

Miksi muutos on vaikeampaa tuolla kuin täällä? Miksi hyvin alkanut muutosprosessi, johon on vielä motivaatiotakin ei tunnu kestävän jossain toisessa ympäristössä?

lue lisää
Rahapelipoliittinen ohjelma, eukko ja porsas

Rahapelipoliittinen ohjelma, eukko ja porsas

Opittavaa olisi ehkä siinä, että muutoksen aikaan saamisessa tarvitaan monenlaisia ja -tasoisia toimijoita, ja kaikki on pystyttävä motivoimaan osallistumaan. Toinen opetus voisi olla, että ratkaisua haetaan konkreettisesta ongelmasta käsin, edeten tarpeen mukaan uusia tahoja mukaan sitouttaen.

lue lisää
Pääomasi on vaarassa

Pääomasi on vaarassa

Tässä blogissa mietin treidaamista ja siihen liittyviä mahdollisia ongelmia. Pohdin myös treidaamiseen liittyviä ominaispiirteitä.

lue lisää
Kära skärm – du ger och du tar – amen!

Kära skärm – du ger och du tar – amen!

Vi lever i ett teknosamhälle som aldrig sover. Inte ens när lamporna släcks och endast myggorna hörs. För att vi skall må bra behöver vi disciplin, kontroll och SÖMN. Läs tips på hur du kan påverka ungas välmående.

lue lisää
Älä suorita kesää!

Älä suorita kesää!

”Tuntuu monesti, että jos aurinko paistaa niin pitäisi tehdä aamusta iltaan jotain kesäasioita, tai muuten kesä menee ihan hukkaan. Ja sit on usein syyllinen olo, kun oikeasti haluaisin pelata, mut tuntuu, että pitäisi olla ulkona ja ottaa kaikki irti kesästä.” Olen...

lue lisää
Borde man kontakta någon som vet mer om spelproblem?

Borde man kontakta någon som vet mer om spelproblem?

När vet man att ett problem är ett riktigt problem och vem skall man kontakta i så fall? När jag tänker på problem som börjar tynga kan det handla om att sömnen lider, man blir arg och nervös, man orkar inte koncentrera sig på läxor, studier eller arbete och så är...

lue lisää
Urahaaveena e-urheilija?

Urahaaveena e-urheilija?

Vanhempien ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten kanssa keskustellessa e-urheilu nousee aina silloin tällöin esiin. Monille aikuisille e-urheilu voi olla vielä suhteellisen tuntematonta aluetta, mutta moni lapsi ja nuori puolestaan voi haaveilla siitä,...

lue lisää
Ikärajoista

Ikärajoista

Pitäessäni digitaaliseen pelaamiseen liittyvää koulutusta opettajaopiskelijoille huomasin, että en itse asiassa tiedä millä perusteella ikärajat asetetaan..

lue lisää
10 vuotta Pelitukea

10 vuotta Pelitukea

Ensi kuussa tulee kuluneeksi 10 vuotta siitä, kun aloitin Pelituki-hankkeen projektipäällikkönä. Silloin en arvannut, että jäisin näin pahasti koukkuun pelaamiseen. Tai tarkemmin: jumittuisin vuosikymmeneksi pelihaittojen ehkäisyn ja hoidon kehittämiseen....

lue lisää
Epäonnistunut vanhempainilta – vai oliko sittenkään?

Epäonnistunut vanhempainilta – vai oliko sittenkään?

Pidin joitakin vuosia sitten vanhempainillan, jota oli koulun puolesta odotettu kuin kuuta taivaalta. Vanhempainyhdistys järjesti pullakahvit ennen illan alkua ja opettajia sekä kuraattorikin oli paikalla. Koulun rehtori oli tyytyväinen, että perheet vihdoinkin saavat...

lue lisää
Tukea ja ohjausta somen käyttöön

Tukea ja ohjausta somen käyttöön

Talven aikana olen useammassa yhteydessä törmännyt huoleen somessa tapahtuvasta kiusaamisesta ja lasten tervettä kehitystä uhkaavan materiaalin leviämisestä. Nykyisessä hektisessä elämäntyylissä, jossa digitaaliset ilmiöt syntyvät ja muuttuvat nopeasti, ja erilaiset...

lue lisää
Luopuisinko älypuhelimesta?

Luopuisinko älypuhelimesta?

Viimeisen parin vuoden aikana mediasta on saanut lukea useampaan otteeseen henkilöistä, jotka ovat luopuneet älypuhelimistaan. Monet heistä ovat kokeneet jatkuvan tavoitettavissa olemisen aiheuttavan stressiä ja etenkin somen ja nettiselailun syövän liikaa aikaa ja...

lue lisää
Pelaajan palvelut

Pelaajan palvelut

Ensi sunnuntaina on vaalipäivä. Ensimmäistä kertaa valitaan aluevaltuustot, jotka ohjaavat hyvinvointialueita näiden toteuttaessa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluita alueillaan. Tämän lisäksi uudet alueelliset päättäjät myös laskevat bensan hintaa, säätelevät...

lue lisää
Peli- ja nettihaittoihin suunnatut palvelut Etelä-Savossa

Peli- ja nettihaittoihin suunnatut palvelut Etelä-Savossa

Pelituki kartoitti syksyn 2021 aikana Etelä-Savon alueella haitalliseen pelaamiseen ja internetin käyttöön suunnattujen palveluiden saatavuutta ja näkyvyyttä. Kartoitukseen pääset tutustumaan tästä linkistä. Kartoitukseen vastanneista Etelä-Savon alueella asuvista yli...

lue lisää
Lukuvinkkejä jouluun

Lukuvinkkejä jouluun

Minulle joulu on aivan erityistä lukemisen aikaa. On ihanaa hautautua sohvannurkkaan glögimukillisen kanssa ja uppoutua kirjan syövereihin. Ei liene yllätys, että kirjat ovat mielestäni myös yksi parhaista joululahjoista. Seuraavaksi jaan muutamia lukuvinkkejä some,...

lue lisää
Mikä ihmeen Aluetuki?

Mikä ihmeen Aluetuki?

Pelituen rinnalla aloitti keväällä ”Rahapeliongelman hoidon ja tuen kehittämisen Väli-Suomen alueellinen tukipalvelu” eli tuttavallisemmin Aluetuki. Palvelun rahoittaa THL ja tuottaa Sovatek-säätiö yhteistyössä Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa....

lue lisää
Kuka oikeastaan on pelaaja?

Kuka oikeastaan on pelaaja?

Juttelin kerran ystäväni kanssa digipelaamisesta. Olin tuolloin innoissani eräästä pelistä ja pelasin sitä aktiivisesti. Keskustelun lomassa ystäväni totesi minulle ”vaikka ethän sinä ole oikeastaan mikään pelaaja”. Kommentti jäi vahvasti mieleeni, ja sai minut...

lue lisää
Pelitukifoorumi 2021

Pelitukifoorumi 2021

Käyn tässä blogissa läpi eilen 30.9.2021 Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa järjestämämme Pelitukifoorumin antia. Nostan esillä olleista puheenvuoroista joitakin minulle syntyneitä ajatuksia.

lue lisää
Digireppu – tukea koulutiensä aloittaneille

Digireppu – tukea koulutiensä aloittaneille

Muistatko sinä, miltä tuntui olla pieni ekaluokkalainen? Kenties täysin uusi koulu, selässä reppu ja luokka täynnä joko uusia tai jo eskarista tuttuja kasvoja. Olitko koulun alkaessa intoa täynnä vai jännittikö sinua kovasti? Joudun tunnustamaan, että koulun alku on...

lue lisää
Loikka digivankilaan?

Loikka digivankilaan?

Digitalisaatio on esitetty tavoiteltavana ja väistämättömänä. Sen tarjoamien ratkaisujen rajoituksiin ja haittoihin on kiinnitetty turhan vähän huomiota.

lue lisää
Paluu todellisuuteen

Paluu todellisuuteen

Eskapismi, eli todellisuuspakoisuus voi olla sekä tarvittava irtiotto arjesta, että kierre jossa pakeneminen ja siihen käytettävä keino uhkaavat hyvinvointiamme.

lue lisää
Kesäloma ja digilaitteet

Kesäloma ja digilaitteet

Olemme Pelituessa huomioineet vanhempien kasvavan huolen lasten ja nuorten digilaitteiden käytöstä. Vanhempia huolettaa suuresti etenkin ruutuaika (https://pelituki.fi/2021/05/05/ruutuaika/). Tämä huoli voi lisääntyä kesällä sitä mukaan, kun koulujen kesälomat tuovat...

lue lisää
Peli- ja someaiheisia dokumenttielokuvia viime vuosilta

Peli- ja someaiheisia dokumenttielokuvia viime vuosilta

Oletko tiedonjanoinen dokumenttielokuvien ystävä? Kaipaatko sadepäivien ratoksi kiinnostavaa katsottavaa? Nyt olisi nimittäin tarjolla lista hyviksi todetuista dokumenteista! Rahapelaaminen, digipelaaminen ja sosiaalinen media ovat viime vuosina olleet vahvasti esillä...

lue lisää
Entäs alle 18-vuotiaat?

Entäs alle 18-vuotiaat?

Työhöni kuuluu rooli papukaijana: toistelen eri yhteyksissä samoja asioita peli- ja nettihaittojen tunnistamisesta, puheeksi otosta ja palveluista. Aika usein tämä maatiaispapukaija, siis vähemmän värikäs, ruskeanharmaa otus, joutuu tilanteeseen, jossa kysytään...

lue lisää
Ruutuaika

Ruutuaika

Lähes poikkeuksetta, lasten digilaitteiden käyttöön liittyen vanhempia kiinnostaa eniten ruutuaika. Ruutuajalla tarkoitetaan kaikkien digilaitteiden parissa vietettyä aikaa, sisältäen puhelimen, television, tietokoneen, tabletit ja konsolipelit. Korona-aika on useiden...

lue lisää
Kuka voisi aivot sammuttaa?

Kuka voisi aivot sammuttaa?

Nykymaailma vaatii aivoilta paljon. Tai vaatii ja vaatii, ehkä me vain emme osaa pitää huolta aivoistamme ylenpalttisen informaatio- ja ärsyketulvan keskellä. Muistan, kuinka vielä reilu kymmenen vuotta sitten odotin bussia kiviä potkiskellen tai ympärilleni...

lue lisää
Pahoinvointieroja

Pahoinvointieroja

Opiskeilijoiden hyvinvointierojen syynä lienee myös lukioiden ja ammattioppilaitosten erilainen kulttuuri. Ammatillisen koulutuksen kulttuuri vahvistaa erilaisia tapoja ja valintoja kuin lukio. Käsitykset akateemisen kansalaisen ja duunarin tavoista liikkua, syödä, päihtyä ja huolestua terveydestään onnistutaan ilmeisesti uusintamaan koulutusjärjestelmässä niin, että erot säilyvät vaikka muutosta tapahtuu.

lue lisää
Riskitekijöiden riskiarvio

Riskitekijöiden riskiarvio

Työskennellessäni tulen usein puhuneeksi riskitekijöistä tai altistavista tekijöistä. Pohdin kuitenkin usein niiden esittämisen mielekkyyttä..

lue lisää
Vanhempana lapsen netin käytön maailmassa

Vanhempana lapsen netin käytön maailmassa

”Äiti saanko mä nyt ladata sen Among Us pelin? Siis ihan kaikilla muillakin on se!” Huutaa lapseni huoneestaan tuskastuneen kuuloisena, samalla kun itse keittiössä yritän purkaa kauppakasseja, ”Et lataa nyt mitään, katotaan myöhemmin” huudan takaisin. Asia jää sillä...

lue lisää
Yhteyttä etsimässä

Yhteyttä etsimässä

Ihmisillä on hyvin monenlaisia motiiveja ja syitä käyttää internettiä, sosiaalista mediaa tai pelata digipelejä. Toiset motiiveista ovat tietoisia, toiset tiedostamattomampia. Milloin sinä olet viimeksi miettinyt, millaisia syitä sinulla on vaikkapa somen käytölle?...

lue lisää
Kova vuosi ja kaunis kiitos

Kova vuosi ja kaunis kiitos

No huh. Vuosi 2020 alkaa olla Pelituen osalta valmis, on aika hiljentyä ja hengähtää. Samalla voi katsoa taakse ja ihmetellä. Vuoden 2020 toimintaa suunniteltaessa emme osanneet aavistaa, että Pelitukifoorumia ei voida järjestää, Päihdepäiville suunniteltu seminaari...

lue lisää
Kuinka voin auttaa?

Kuinka voin auttaa?

Kun itse, jo jokin aikaa sitten, suoritin sosiaalialan opintoja, oli sana auttaa lähes kielletty. Vaikka sana on sittemmin kokenut jonkinlaisen maineen palautuksen, suhtaudutaan siihen yhä vaihtelevasti.

lue lisää
Valistuksen voima

Valistuksen voima

Elämme Ept-viikkoa. Normaalisti se tarkoittaa viikkoa, jolloin aktiiviset asiantuntijat järjestävät yhdessä ja erikseen tilaisuuksia, joissa julistavat sanomaansa kaikelle kansalle. Vaihtoehtoisesti he jalkautuvat mitä kummallisimpiin paikkoihin (tai sitten aina...

lue lisää
Mikromaksuista

Mikromaksuista

Keskustellessani digitaalisten pelaajien kanssa siitä, mihin heillä kuluu eniten rahaa pelaamisessaan, on vastaus yhä useammin mikromaksuihin.

lue lisää
Paha raha ja pyyteettömät järjestöt

Paha raha ja pyyteettömät järjestöt

Järjestöissä pelätään: Veikkauksen tuotot ja niistä jaettavat avustukset laskevat tuntuvasti. Lasku on luultavasti pysyvä, pelihaitoista puhuvat kukkahatut ja markkinoita valtaavat kansainväliset kilpailijat jatkavat koronan jälkeenkin. Sosiaali- ja...

lue lisää
Kesä jatkuu, arki alkaa

Kesä jatkuu, arki alkaa

Koulun, opiskelun tai työn alku tarkoittaa loma-aikataulujen kääntämistä taas arkirytmiin. Lue lisää unen merkityksestä hyvinvointiin sekä muutamia käytännön vinkkejä uniongelmien ehkäisemiseksi.
Entä nuoren talouden hallinta, kun hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan? Talouden suunnittelun välineitä löytyy artikkelin lopusta.

lue lisää
Urheiluvedonlyönti – taitoa vai tuuria

Urheiluvedonlyönti – taitoa vai tuuria

Urheiluvedonlyönti tarkoittaa nimensä mukaisesti urheilutapahtumien lopputulosten veikkaamista jollakin rahapanoksella. Nyt keskityn erityisesti urheiluvedonlyönnin parissa havaitsemiini ajatusvääristymiin.

lue lisää
Ajatusrauhaa aivoille

Ajatusrauhaa aivoille

"Mmmh..." "Joo joo!" "Mitä?" "Ihan kohta." "Odota hetki.." "Mä vastaan vaan tähän.." 📲 Kuulostaako tutulta? Medialaitteet sitovat toisinaan huomiotamme ja tarkkaavaisuuttamme arjen vuorovaikutustilanteissa. Esimerkiksi älypuhelimella kesken olevalla toiminnolla on...

lue lisää
Kohti muutosta – pakon sanelemana ja pelko persuuksissa

Kohti muutosta – pakon sanelemana ja pelko persuuksissa

Pelko ja pakko – kaksi kovaa peetä, jotka saavat meidät toimimaan toisin. Korona-aikana käytöksemme on muuttunut, enemmän tai vähemmän, tilanteesta ja persoonasta riippuen. Useimmilla tapa tehdä työtä on muuttunut, mutta kulutus on muuttunut lähes kaikilla....

lue lisää
Dostojevski ja rahapelaajan muotokuva

Dostojevski ja rahapelaajan muotokuva

Venäläiskirjailija Fjodor Dostojevski (1821-1881) kirjoitti teoksensa Peluri[i] 1866 nopeassa aikataulussa. Dostojevskin kirjeenvaihdosta on käynyt ilmi hänen olleen itsekin rahapeliriippuvainen. Oli niin tai näin, Pelurin kautta piirtyvää kuvaa peliriippuvaisesta on pidetty onnistuneena…

lue lisää
Kysely: Rahapelaaminen ja koronaepidemian vaikutukset

Kysely: Rahapelaaminen ja koronaepidemian vaikutukset

Koronavirus on vaikuttanut monin tavoin ihmisten arkeen. Myös rahapelimahdollisuudet ovat kaventuneet: pelikoneet ja pelisalit ovat kiinni, vedonlyöntitarjonta on olematonta ja pikavippien suoramarkkinointi on lopetettu. Tämä kysely on suunnattu…

lue lisää