Blogi
Rahapelijärjestelmä uudistuu – kuka maksaa?
Kuka maksaa viulut, kun haitat lisääntyvät? Valtio, hyvinvointialueiden rahoituksen ja erilaisten sairastamiseen liittyvien kustannusten muodossa. Tätä kautta pääsemme kaikki veronmaksajina osallistumaan. Kovimman laskun maksavat kuitenkin ne ihmiset, ja perheet, joiden elämään ongelmallinen pelaaminen aiheuttaa terveydellisiä, sosiaalisia ja taloudellisia vaikeuksia pitkäksi aikaa.
PELITUKIFOORUMI 2024 – YHTEYTTÄ ETSIMÄSSÄ
Vuosittain järjestettävä Pelitukifoorumi pidettiin keskiviikkona 9.10.2024 ja tänä vuonna teemana oli Yksin yhdessä peleissä ja somessa. Tällä kertaa tapahtuma toteutettiin etätapahtumana. Tapahtumassa tarkasteltiin yksinäisyyden yhteyksiä sosiaalisen mediaan ja...
Vanhemman digistressi kasvaa (äitiys)neuvolassa, jos kaikkia suosituksia pyrkii noudattamaan pilkulleen
Lapsen elämä ja kasvattaminen vaatii rutiineja ja toistoja, jotka luovat turvaa mutta voivat myös ahdistaa ja kasvattaa riittämättömyyden tai epäonnistumisen tunnetta vanhempana. Lue lisää vanhempien digistressistä ja ruutuaikasuosituksista!
Skolstarten närmar sig med stormsteg – hur klara av tidig väckning och rutiner?
Skolstart är krävande för hela familjen och mobilen kan ge en viss trygghetskänsla ifall barnet är ensam hemma.
Läs Pelituki tips på hur skolstarten fungerar bättre då alla sommarrutiner byts till vardagsrutiner.
Sommarlov och ändrade rutiner -hur tackla vardagen?
Eleverna har väntat länge på tonerna av “den blomstertid nu kommer”. Färre måsten, färre tider att passa och inga läxor. Läs Veronicas tips inför ändrade rutiner!
Ikärajoilla on väliä
Pelien ikärajojen tuntemus ja niiden noudattaminen on esillä Pelituen blogissa – Lue lisää!
Kun oma somen käyttö mietityttää
Sosiaalisen median käyttö mietityttää opiskelijoiden mielenterveysviikolla.
”Että saa tavallaan kaikki aivojen piuhat johonkin kiinni.”
Mitä neurokirjon nuoret ajattelevat pelaamisestaan, somesta ja netin käytöstä? Tässä kirjoituksessa tuon esille näkökulmia nuorten keskuudesta, vierailtuani ADHOODS -virtuaaliheimon Discord-kanavalla tammikuussa 2024. Antoisasta keskustelusta kiitollisena haluan jakaa...
Hiihtoloma
Kuulun siihen ryhmään, jolle hiihtoloma on aina ollut kirjaimellisesti hiihtoloma. Silloin on aikaa hiihtää enemmän. Joskus vieläkin määritän onnistunutta hiihtolomaa hiihdettyjen kilometrien kautta.
Helmikuussa vietetään Mediataitoviikkoa!
Mediataitoviikolta inspiraatiota lasten ja nuorten kanssa työskenteleville
Mediekunskapsveckan erbjuder nya upplevelser och öppningar – välkommen med!
Mediekunskapsveckan är här!
Pelituki 2024: osaamista ja osallisuutta
Pelituen toiminnalle peli- ja nettihaittojen ehkäisyn ja hoidon kehittämisessä on tarvetta ehkä enemmän kuin koskaan, onneksi myös resurssit ovat paranemassa.
E-neuvonta on joulutauolla, ajanvaraus jälleen tammikuussa 2024!
E-neuvonta on joulutauolla tammikuun alkuun asti.
Projektet Välmående Barn och Familjer i en digitaliserad vardag erbjuder verktyg och välmående!
Ungdomar och barn växer idag upp i en digital värld. Mobiltelefonen och digitalt spelande utgör en väldigt viktig social faktor. Ta i bruk fungerande metoder och material i arbete med barn, unga och familjer.
Neurobase kokoaa tietoa ja vinkkejä neurokirjon näkökulmasta
Pelaaminen ja sosiaalisen median käyttö kiinnostavat, mutta myös koukuttavat. Neurobase on uusi sivusto nuorille, aikuisille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille. Pelihaittatyön kentällä neurokirjon riskitekijät ovat olleet jo pitkään esillä, mutta tietoa ja...
Aluetuki – On tullut aika kiittää!
Toiminnan päättyessä on aika kiittää kuluneesta yhteistyöstä Rahapeliongelman hoidon ja tuen, alueellisen tuen eli tuttavallisemmin Aluetuen 2,5 vuoden työ on tulossa päätökseen ja loppuraporttia kootessa on tullut aika miettiä, mitä kaikkea vuosien aikana on saatu...
Skärmtid – hur fungerar det i småbarnsfamiljen?
En farmor på Familjekarnevalen berättade hur barnbarnen hjälper henne att hantera telefonen. Hon sa att barnbarnen är stolta då de kan lära henne nytt. Läs hela bloggen!
Pelitukifoorumi 2023
Tutkimustietoa, kokemuksia, käytännön harjoitteita ja ajatuksia Neurokirjo, pelit ja some oli vuoden 2023 Pelitukifoorumin teema. Foorumi järjestettiin etätapahtumana 11.10. yhteistyössä ADHD-liiton ja Autismiliiton kanssa, ja edellisten vuosien tapaan se oli...
Do you feel lucky?
Tässä blogissa tarkastelen uutta Teemu Nikin ja Jani Pösön Peluri – Kuolema on elävien ongelma elokuvaa sen rahapelaajan kautta.
Keltanokkia teillä ja tiedon valtateillä
Kymmenet tuhannet uudet ekaluokkalaiset aloittivat taas tänä syksynä koulutaipaleensa. Teillä ja liikenteessä seikkailee siis jälleen paljon keltanokkia. Sama koskee digiliikennettä ja tiedon valtateitä. Suomessa lapsen ensimmäinen puhelin hankitaan tyypillisesti jo...
E-neuvonta jatkuu ajanvarauksella
Pelituen E-neuvonta jatkuu uudistuneena 30.8.2023 alkaen. E-neuvontaa toteutetaan jatkossa ajanvarauksella sekä suomeksi että ruotsiksi. E-neuvonnan ajanvarauskalenteri on nyt avattu. Aikoja on varattavissa keskiviikoille klo 15-17 välille. Ensimmäiset ajat ovat...
Foliohattuilua vai tervettä skeptisyyttä?
Elämme digitaalista aikakautta, jossa asioita hoidetaan ja aikaa vietetään enenevissä määrin digitaalisissa ympäristöissä. Digitaalisuus on kiinteä osa nykypäivän työntekoa, opiskelua, yhteydenpitoa ja monien käytännönasioiden hoitamista. Uusia sovelluksia ja...
Hyvä paha digipeli – voiko lapsen rikkoa pelisäännöillä?
Pelisääntöjä kaivataan lapsen ja nuoren pelaamisen hallitsemiseksi ja hyvinvoinnin tukemiseksi, jotta lapsen ja perheen arki toimisi perheen toivomalla tavalla. Voimakas pelaamisen rajoittaminen saattaa kuitenkin tutkija Niko Männikön mukaan vaikuttaa peliongelman kehittymiseen. Lue lisää toimivista pelisäännöistä.
Kannanotto: “Helppoa rahaa” ei ole – rahapelijärjestelmän on ehkäistävä ja vähennettävä rahapelihaittoja
Petteri Orpon hallitus toteaa hallitusohjelmassaan, että Suomi siirtyy viimeistään 1.1.2026 alkaen rahapelaamisessa online-pelien osalta kilpailtuun lisenssimalliin. Lisenssijärjestelmään siirtyminen tulee koskemaan kaikkein haitallisimpia rahapelituotteita, kuten...
Congratulations – You Have Failed
Tällä kertaa katson epäonnistumista siitä kulmasta, että joskus kuljemme sitä kohti ainakin osin tietoisesti. Mielessäni on esimerkiksi aikomuksemme jonkinlaisen oman tapamme tai toimintamme muuttamiseksi.
Kännykät parkkiin!
Ei ole uutta, että koululaisten kännykänkäyttö puhuttaa. Viime vuosina se on ollut kestoaihe kouluissa, vanhempainilloissa ja muissa kasvattajien kohtaamisissa. Se, että asia nousee esiin hallitusneuvotteluissa, on sen sijaan uutta. Osittain kyse on varmaan siitä, että hankalissa neuvotteluissa on kiva nostaa esiin asioita, joista yksimielisyys on löydettävissä – jopa valtion menoja merkittävästi lisäämättä. Toivoa kuitenkin sopii, että pyrkimys on myös aidosti tukea koulujen työrauhaongelmien ratkaisua ja auttaa lapsia ja nuoria keskittymään opetukseen.
Game on – nytt projekt och nya möjligheter
Game on – så känner jag inför det nya projektet. Game on är ett uttryck används för att uttrycka entusiasm inför nya utmaningar och spännande upptäckter. I slutet av mars påbörjade jag min projektanställning för ”Välmående barn och familjer i en digitaliserad...
Mistä puhumme, kun puhumme vanhemmille pelaamisesta ja somesta?
Olen huomannut, että kun digipelaamisesta ja somesta puhutaan vanhemmille tai perheen kontekstissa, pelaaminen ja some näyttäytyvät helposti nimenomaan lasten ja nuorten ajanvietteenä. Vanhemmat puolestaan nähdään usein joukkona, jolle tulee tarjota tietoa lasten ja...
Nytt projekt stöder välmående bland barn, unga och barnfamiljer då mobilen och spelande orsakar oro!
Pelituki och Sovatek-säätiö har startat ett nytt svenskspråkigt projekt för att bidra till att barn, unga och familjer har lättare att få stöd ifall mobilbruk, sociala medier eller spelande skapar utmaningar i familjen. Målet är även att förebygga spel- och...
Kuka muistuttaisi aikuista?
Aikuisia huolestuttaa usein se, millaisia tietoja lapset ja nuoret jakavat itsestään ja muista sosiaalisessa mediassa tai muualla netissä, ja kuinka näitä tietoja voidaan käyttää hyväksi. Lapsia ja nuoria muistutetaankin aktiivisesti siitä, että itsestään ei saa jakaa...
NUORI2023-tapahtuma lähestyy ja Pelituki on mukana!
Olemme mukana 18.-20.4.2023 järjestettävässä NUORI2023-tapahtumassa Jyväskylän Paviljongissa. NUORI2023 on valtakunnallinen kasvatus- ja nuorisoalan ammattilaisille, opiskelijoille ja vapaaehtoisille tarkoitettu suurtapahtuma, jossa alan toimijoiden on mahdollista...
Dom säger att spelande är en rolig hobby men ingen fattar vilket helvete vi har här hemma
"Hur kan skolan ha bokat in en så okunnig föreläsare. Jag har nog ingen nytta av informationen, vi har ett helvete med spelande här hemma".Det stack till i mitt hjärta - som föreläsare och som förälder. Jag läste responsen som jag fått och funderade en stund hur göra,...
Kadonneita ratkaisuja etsimässä
Olemme pitäneet Pelituessa ratkaisukeskeisiä koulutuksia digitaalisen pelaamisen hallintaan. Avaan tässä blogissa hieman millaisia näkökulmia on esillä.
Digihyvinvointi kuuluu myös työpaikoille
Tein yhdessä vaiheessa työtä, jossa käytin jatkuvasti kolmea eri sähköpostia, päivitin some-kanavia sekä työstin dokumentteja, osallistuin palavereihin ja kävin keskusteluja useilla erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Työpäivät olivat toistuvasti rikkonaisia, kun...
Tervetuloa Pelituki 10+ seminaariin to 23.3. klo 12-16!
EDIT: SEMINAARIN TOTEUTUSTAPA MUUTTUNUT. VAIN ETÄTOTEUTUS. Pelituki on tehnyt peli- ja nettihaitta työtä jo yli 10 vuotta. Mitä on tehty, mitä on opittu ja miltä näyttää peli- ja nettihaittatyön tulevaisuus? Pelituki 10+ seminaarissa tarkastellaan pelaamiseen ja...
Millainen on unelmien some?
Tällä viikolla vietetään Mediataitoviikkoa, ja mikäs sen sopivampi aika puhua sosiaalisesta mediasta, joka on merkittävä osa monen arkea. Sosiaalisesta mediasta ja muista nettisisällöistä puhutaan aika usein huolien värittämään sävyyn, vaikka toki myös hyödyt...
Asiakastyö diskurssianalyysissä
Tässä blogissa mietin, voisiko diskurssianalyysi tarjota joitakin näkökulmia asiakastyöhön. Miten todellisuutta tuotetaan työhuoneessa?
Uusi vuosi – tutut tavoitteet
Juhlaruuat on syöty ja uuden vuoden lupaukset tehty (ja monen kohdalla jo unohdettukin); nyt katse on suunnattu tulevaan. Pelituelle vuosi 2023 tulee olemaan työntäyteinen. Suuria suunnitelmia rajaavat hieman pienemmät resurssit, mutta keskittymällä olennaiseen...
Pulmia pelaamisen tai somen kanssa? Tervetuloa E-neuvontaan!
E-neuvonta aukeaa jälleen ke 11.1.2023. Aiheuttaako pelaaminen tai sosiaalinen media huolta tai unettomia öitä? Kuluuko peleihin tai someen mielestäsi liikaa rahaa tai aikaa? Etsitkö apua tai tietoa, mutta et oikein tiedä mistä lähtisit liikkeelle? Tervetuloa...
Rakas joulupukki – tuo minulle Nintendo Switch ja rauha perheeseen
Joulu on rauhan ja rakkauden aikaa, ainakin naistenlehtien otsikoiden perusteella. Paketteihin kääritään toiveita ja unelmia, hyvää oloa, kaipuuta ja sopua. Paketeista kuoriutuu tekemistä, ajanvietettä ja keskustelua, joskus jopa riidaksi asti. Paperi rapisee, kun...
E-neuvonta jää joulutauolle ja jatkuu tammikuussa 2023 uusin aukioloajoin!
Pelituen E-neuvonta rauhoittuu joulutauolle ja on suljettuna 19.12.2022 – 10.1.2023. E-neuvonta on jälleen avoinna 11. tammikuuta 2023 alkaen suomeksi ja ruotsiksi uusilla aukioloajoilla.
Yhdessä osaamme enemmän
Lasten ja nuorten puhelimen käyttöön, pelaamiseen ja someen liittyvät asiat aiheuttavat meille aikuisille ja huoltajille usein harmaita hiuksia. Saatamme esimerkiksi tuntea syyllisyyttä siitä, ettemme tiedä näistä aihepiireistä ja eri some-alustoista tai peleistä...
Haaveilua digivapaista tiloista
Viime aikoina olen haaveillut digivapaista tiloista. Siis sellaisista ajoista ja paikoista, joissa puhelimet, tietokoneet, televisiot ja pelikonsolit eivät pyrkisi täyttämään olemista ja ajattelua informaatio- ja ärsyketulvallaan. Tiloista, joissa malttaisimme...
Täytyykö mun kävellä näin?
Miksi muutos on vaikeampaa tuolla kuin täällä? Miksi hyvin alkanut muutosprosessi, johon on vielä motivaatiotakin ei tunnu kestävän jossain toisessa ympäristössä?
Rahapelipoliittinen ohjelma, eukko ja porsas
Opittavaa olisi ehkä siinä, että muutoksen aikaan saamisessa tarvitaan monenlaisia ja -tasoisia toimijoita, ja kaikki on pystyttävä motivoimaan osallistumaan. Toinen opetus voisi olla, että ratkaisua haetaan konkreettisesta ongelmasta käsin, edeten tarpeen mukaan uusia tahoja mukaan sitouttaen.
Tarvitseeko minun oikeasti miettiä kyberturvallisuutta lapsen peleissä?
Osallistuin loppukeväästä webinaariin, jossa keskusteltiin kyberturvallisuudesta ja digitalisaatiosta. Verkko, etäyhteydet, pelit ja some ovat tätä päivää. Mikäli internet ei toimi, muuttuu elämä hankalammaksi. Internet on paikka, jossa jaetaan tarinoita, chattaillaan...
Somettaako vai pelittääkö? – Maksuton oppimateriaali kouluille
Aika puhua pelaamisesta ja netin käytöstä luokassa? Pelituen tuottaman Somettaako vai pelittääkö? -oppimateriaalin tarkoituksena on tukea nuorten digipelaamisen ja puhelimen käytön hallintaa. Digipelaaminen, netti ja some ovat tärkeä osa lasten ja nuorten arkea ja...
Ärräpäitä ja rikottuja laitteita – mikä saa meidät suuttumaan pelatessa?
Oletko sinä joskus suuttunut pelille? Minä olen, ja monesti olenkin, jos kurkottelen muistikuviani aina lapsuuteen saakka. Elämäni aikana olen suuttunut lautapeleille, ulkopeleille, sattumapeleille, taitopeleille ja kyllä, myös digipeleille. Varhaisempina vuosina...
Surfa lugnt eller spela vidare? – Avgiftsfritt utbildningsmaterial till skolan
Dags att diskutera spelande eller nätanvändning i klassen? Pelituki har utformat ”Surfa lugnt eller spela vidare?” stödmaterialet med målsättningen att ge skolan och andra professionella verktyg att stöda ungas färdigheter att kontrollera sitt spelande och mobilbruk....
Pääomasi on vaarassa
Tässä blogissa mietin treidaamista ja siihen liittyviä mahdollisia ongelmia. Pohdin myös treidaamiseen liittyviä ominaispiirteitä.
Ongelmallisesti pelaavien palvelut kuntoon ja näkyviin – myös ruotsiksi
Palveluiden saatavuus vaikuttaa hyvinvointiin. Jokaisesta kaupungista tai kunnasta tulisi löytyä riittävät palvelut myös mielenterveyden ja riippuvuuksien hoitoon. Mitä vaikeampi apua ja tukea on löytää tai saada, sitä suuremmaksi kasvaa riski luovuttaa ja jäädä ilman...
Kära skärm – du ger och du tar – amen!
Vi lever i ett teknosamhälle som aldrig sover. Inte ens när lamporna släcks och endast myggorna hörs. För att vi skall må bra behöver vi disciplin, kontroll och SÖMN. Läs tips på hur du kan påverka ungas välmående.
Rekry auki! Etsitään asiantuntijaa Pelituki-toimintaan
Rekry auki! Pelituki-toimintaan etsitään nyt asiantuntijaa. Lähetä hakemuksesi heti tänään, tai viimeistään 29.7.2022.
Älä suorita kesää!
”Tuntuu monesti, että jos aurinko paistaa niin pitäisi tehdä aamusta iltaan jotain kesäasioita, tai muuten kesä menee ihan hukkaan. Ja sit on usein syyllinen olo, kun oikeasti haluaisin pelata, mut tuntuu, että pitäisi olla ulkona ja ottaa kaikki irti kesästä.” Olen...
PROBLEMATISKT DIGITALT SPELANDE OCH SPEL OM PENGAR – Fenomenen samt hur ta till tals
Pelituki erbjuder en utbildning om problematiskt digitalt spelande samt spel om pengar. Spelprobelm kan synas på väldigt olika sätt, eller inte synas alls. Vet du hur du tar upp spelande med en klient eller arbestgruppen?
Mitä on psykososiaalinen tuki
Käsitettä psykososiaalinen tuki käytetään hyvin vaihtelevasti. Onko sille yhtä määritystä, vai vaihtuuko se tilanteen mukaan?
Puheeksiotto tekee näkymättömästä näkyvän – ammattilainen, kysy rahapelaamisesta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen juuri julkaisemassa videossa kokemusasiantuntija Jenna Mäkelä kertoo omasta elämästään, jossa rahapelaaminen näytteli suurta roolia jo lapsuudesta lähtien. Vuosikymmenten aikana Mäkelä oli asiakkaana useissa palveluissa, mutta...
Borde man kontakta någon som vet mer om spelproblem?
När vet man att ett problem är ett riktigt problem och vem skall man kontakta i så fall? När jag tänker på problem som börjar tynga kan det handla om att sömnen lider, man blir arg och nervös, man orkar inte koncentrera sig på läxor, studier eller arbete och så är...
Pelituki erbjuder hjälp och stöd även på svenska!
Då problem uppstår är det viktigt att kunna få stöd och information hur gå vidare. Och gärna på sitt eget modersmål.
Urahaaveena e-urheilija?
Vanhempien ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten kanssa keskustellessa e-urheilu nousee aina silloin tällöin esiin. Monille aikuisille e-urheilu voi olla vielä suhteellisen tuntematonta aluetta, mutta moni lapsi ja nuori puolestaan voi haaveilla siitä,...
Ikärajoista
Pitäessäni digitaaliseen pelaamiseen liittyvää koulutusta opettajaopiskelijoille huomasin, että en itse asiassa tiedä millä perusteella ikärajat asetetaan..
10 vuotta Pelitukea
Ensi kuussa tulee kuluneeksi 10 vuotta siitä, kun aloitin Pelituki-hankkeen projektipäällikkönä. Silloin en arvannut, että jäisin näin pahasti koukkuun pelaamiseen. Tai tarkemmin: jumittuisin vuosikymmeneksi pelihaittojen ehkäisyn ja hoidon kehittämiseen....
Epäonnistunut vanhempainilta – vai oliko sittenkään?
Pidin joitakin vuosia sitten vanhempainillan, jota oli koulun puolesta odotettu kuin kuuta taivaalta. Vanhempainyhdistys järjesti pullakahvit ennen illan alkua ja opettajia sekä kuraattorikin oli paikalla. Koulun rehtori oli tyytyväinen, että perheet vihdoinkin saavat...
Tukea ja ohjausta somen käyttöön
Talven aikana olen useammassa yhteydessä törmännyt huoleen somessa tapahtuvasta kiusaamisesta ja lasten tervettä kehitystä uhkaavan materiaalin leviämisestä. Nykyisessä hektisessä elämäntyylissä, jossa digitaaliset ilmiöt syntyvät ja muuttuvat nopeasti, ja erilaiset...
Luopuisinko älypuhelimesta?
Viimeisen parin vuoden aikana mediasta on saanut lukea useampaan otteeseen henkilöistä, jotka ovat luopuneet älypuhelimistaan. Monet heistä ovat kokeneet jatkuvan tavoitettavissa olemisen aiheuttavan stressiä ja etenkin somen ja nettiselailun syövän liikaa aikaa ja...
Urheilu ja rahapelaaminen
Pohdin tällä kertaa urheilun ja rahapelaamisen yhteyttä. Ennen kaikkea sitä tilannetta, jossa rahapelaamiseen liittyy ongelmia.
Pelaajan palvelut
Ensi sunnuntaina on vaalipäivä. Ensimmäistä kertaa valitaan aluevaltuustot, jotka ohjaavat hyvinvointialueita näiden toteuttaessa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluita alueillaan. Tämän lisäksi uudet alueelliset päättäjät myös laskevat bensan hintaa, säätelevät...
Peli- ja nettihaittoihin suunnatut palvelut Etelä-Savossa
Pelituki kartoitti syksyn 2021 aikana Etelä-Savon alueella haitalliseen pelaamiseen ja internetin käyttöön suunnattujen palveluiden saatavuutta ja näkyvyyttä. Kartoitukseen pääset tutustumaan tästä linkistä. Kartoitukseen vastanneista Etelä-Savon alueella asuvista yli...
Lukuvinkkejä jouluun
Minulle joulu on aivan erityistä lukemisen aikaa. On ihanaa hautautua sohvannurkkaan glögimukillisen kanssa ja uppoutua kirjan syövereihin. Ei liene yllätys, että kirjat ovat mielestäni myös yksi parhaista joululahjoista. Seuraavaksi jaan muutamia lukuvinkkejä some,...
Älä usko mainoksiin
Rahapelaamisen mainonta vaikuttaa meihin eri tavoin. Vaikka mainontaa rajoitetaan, niihin törmää helposti.
Mikä ihmeen Aluetuki?
Pelituen rinnalla aloitti keväällä ”Rahapeliongelman hoidon ja tuen kehittämisen Väli-Suomen alueellinen tukipalvelu” eli tuttavallisemmin Aluetuki. Palvelun rahoittaa THL ja tuottaa Sovatek-säätiö yhteistyössä Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa....
Kuka oikeastaan on pelaaja?
Juttelin kerran ystäväni kanssa digipelaamisesta. Olin tuolloin innoissani eräästä pelistä ja pelasin sitä aktiivisesti. Keskustelun lomassa ystäväni totesi minulle ”vaikka ethän sinä ole oikeastaan mikään pelaaja”. Kommentti jäi vahvasti mieleeni, ja sai minut...
Pelitukifoorumi 2021
Käyn tässä blogissa läpi eilen 30.9.2021 Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa järjestämämme Pelitukifoorumin antia. Nostan esillä olleista puheenvuoroista joitakin minulle syntyneitä ajatuksia.
Digireppu – tukea koulutiensä aloittaneille
Muistatko sinä, miltä tuntui olla pieni ekaluokkalainen? Kenties täysin uusi koulu, selässä reppu ja luokka täynnä joko uusia tai jo eskarista tuttuja kasvoja. Olitko koulun alkaessa intoa täynnä vai jännittikö sinua kovasti? Joudun tunnustamaan, että koulun alku on...
Loikka digivankilaan?
Digitalisaatio on esitetty tavoiteltavana ja väistämättömänä. Sen tarjoamien ratkaisujen rajoituksiin ja haittoihin on kiinnitetty turhan vähän huomiota.
Paluu todellisuuteen
Eskapismi, eli todellisuuspakoisuus voi olla sekä tarvittava irtiotto arjesta, että kierre jossa pakeneminen ja siihen käytettävä keino uhkaavat hyvinvointiamme.
Kesäloma ja digilaitteet
Olemme Pelituessa huomioineet vanhempien kasvavan huolen lasten ja nuorten digilaitteiden käytöstä. Vanhempia huolettaa suuresti etenkin ruutuaika (https://pelituki.fi/2021/05/05/ruutuaika/). Tämä huoli voi lisääntyä kesällä sitä mukaan, kun koulujen kesälomat tuovat...
Peli- ja someaiheisia dokumenttielokuvia viime vuosilta
Oletko tiedonjanoinen dokumenttielokuvien ystävä? Kaipaatko sadepäivien ratoksi kiinnostavaa katsottavaa? Nyt olisi nimittäin tarjolla lista hyviksi todetuista dokumenteista! Rahapelaaminen, digipelaaminen ja sosiaalinen media ovat viime vuosina olleet vahvasti esillä...
Entäs alle 18-vuotiaat?
Työhöni kuuluu rooli papukaijana: toistelen eri yhteyksissä samoja asioita peli- ja nettihaittojen tunnistamisesta, puheeksi otosta ja palveluista. Aika usein tämä maatiaispapukaija, siis vähemmän värikäs, ruskeanharmaa otus, joutuu tilanteeseen, jossa kysytään...
Tuo lapsi on peliriippuvainen someaddikti
Voiko lapsia ja nuoria kutsua riippuvaisiksi? Vai projisoimmeko itse omia pelkojamme joihinkin sanoihin?
Ruutuaika
Lähes poikkeuksetta, lasten digilaitteiden käyttöön liittyen vanhempia kiinnostaa eniten ruutuaika. Ruutuajalla tarkoitetaan kaikkien digilaitteiden parissa vietettyä aikaa, sisältäen puhelimen, television, tietokoneen, tabletit ja konsolipelit. Korona-aika on useiden...
Kuka voisi aivot sammuttaa?
Nykymaailma vaatii aivoilta paljon. Tai vaatii ja vaatii, ehkä me vain emme osaa pitää huolta aivoistamme ylenpalttisen informaatio- ja ärsyketulvan keskellä. Muistan, kuinka vielä reilu kymmenen vuotta sitten odotin bussia kiviä potkiskellen tai ympärilleni...
Pahoinvointieroja
Opiskeilijoiden hyvinvointierojen syynä lienee myös lukioiden ja ammattioppilaitosten erilainen kulttuuri. Ammatillisen koulutuksen kulttuuri vahvistaa erilaisia tapoja ja valintoja kuin lukio. Käsitykset akateemisen kansalaisen ja duunarin tavoista liikkua, syödä, päihtyä ja huolestua terveydestään onnistutaan ilmeisesti uusintamaan koulutusjärjestelmässä niin, että erot säilyvät vaikka muutosta tapahtuu.
Riskitekijöiden riskiarvio
Työskennellessäni tulen usein puhuneeksi riskitekijöistä tai altistavista tekijöistä. Pohdin kuitenkin usein niiden esittämisen mielekkyyttä..
Vanhempana lapsen netin käytön maailmassa
”Äiti saanko mä nyt ladata sen Among Us pelin? Siis ihan kaikilla muillakin on se!” Huutaa lapseni huoneestaan tuskastuneen kuuloisena, samalla kun itse keittiössä yritän purkaa kauppakasseja, ”Et lataa nyt mitään, katotaan myöhemmin” huudan takaisin. Asia jää sillä...
Yhteyttä etsimässä
Ihmisillä on hyvin monenlaisia motiiveja ja syitä käyttää internettiä, sosiaalista mediaa tai pelata digipelejä. Toiset motiiveista ovat tietoisia, toiset tiedostamattomampia. Milloin sinä olet viimeksi miettinyt, millaisia syitä sinulla on vaikkapa somen käytölle?...
Kova vuosi ja kaunis kiitos
No huh. Vuosi 2020 alkaa olla Pelituen osalta valmis, on aika hiljentyä ja hengähtää. Samalla voi katsoa taakse ja ihmetellä. Vuoden 2020 toimintaa suunniteltaessa emme osanneet aavistaa, että Pelitukifoorumia ei voida järjestää, Päihdepäiville suunniteltu seminaari...
Kuinka voin auttaa?
Kun itse, jo jokin aikaa sitten, suoritin sosiaalialan opintoja, oli sana auttaa lähes kielletty. Vaikka sana on sittemmin kokenut jonkinlaisen maineen palautuksen, suhtaudutaan siihen yhä vaihtelevasti.
Palautetietoinen hoito (FIT) osana sosiaali- ja terveyspalveluiden arviointia
Mikä ihmeen FIT? Sanan FIT -lyhenteestä tulee ensi alkuun mieleen jokin terveyteen tai urheiluun viittaava termi, mutta tässä yhteydessä lyhenteellä tarkoitan palautetietoista hoitoa (engl. Feedback Informed Treatment). Palautetietoinen hoito ilmentää eräänlaista...
Valistuksen voima
Elämme Ept-viikkoa. Normaalisti se tarkoittaa viikkoa, jolloin aktiiviset asiantuntijat järjestävät yhdessä ja erikseen tilaisuuksia, joissa julistavat sanomaansa kaikelle kansalle. Vaihtoehtoisesti he jalkautuvat mitä kummallisimpiin paikkoihin (tai sitten aina...
Kuka minä olen? Minäkuvan etsimistä sosiaalisessa mediassa
Lasten ja nuorten median käyttöä on kuvattu sanoilla ”jatkuvaa somevirtaa” tai ”aina kännykkä kädessä”. Älypuhelimilla käytetään erityisesti pikaviestipalveluja, sosiaalisen median kanavia, YouTubea ja pelataan digipelejä. Sosiaaliseksi mediaksi eli someksi...
Mikromaksuista
Keskustellessani digitaalisten pelaajien kanssa siitä, mihin heillä kuluu eniten rahaa pelaamisessaan, on vastaus yhä useammin mikromaksuihin.
Varhaiskasvatuksen verkoissa – digitaalinen media ja pelaaminen
Miten pelaamiseen ja median käyttöön liittyviä haittoja pitäisi lähestyä varhaiskasvatuksen näkökulmasta? Entä ketä tai keitä tässä aihepiirissä olisi hyvä tukea? Itse asiassa minulla on esittää teille vastaukset molempiin kysymyksiin. Peli- ja mediahaittoja...
Paha raha ja pyyteettömät järjestöt
Järjestöissä pelätään: Veikkauksen tuotot ja niistä jaettavat avustukset laskevat tuntuvasti. Lasku on luultavasti pysyvä, pelihaitoista puhuvat kukkahatut ja markkinoita valtaavat kansainväliset kilpailijat jatkavat koronan jälkeenkin. Sosiaali- ja...
Kesä jatkuu, arki alkaa
Koulun, opiskelun tai työn alku tarkoittaa loma-aikataulujen kääntämistä taas arkirytmiin. Lue lisää unen merkityksestä hyvinvointiin sekä muutamia käytännön vinkkejä uniongelmien ehkäisemiseksi.
Entä nuoren talouden hallinta, kun hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan? Talouden suunnittelun välineitä löytyy artikkelin lopusta.
Urheiluvedonlyönti – taitoa vai tuuria
Urheiluvedonlyönti tarkoittaa nimensä mukaisesti urheilutapahtumien lopputulosten veikkaamista jollakin rahapanoksella. Nyt keskityn erityisesti urheiluvedonlyönnin parissa havaitsemiini ajatusvääristymiin.
Ajatusrauhaa aivoille
"Mmmh..." "Joo joo!" "Mitä?" "Ihan kohta." "Odota hetki.." "Mä vastaan vaan tähän.." 📲 Kuulostaako tutulta? Medialaitteet sitovat toisinaan huomiotamme ja tarkkaavaisuuttamme arjen vuorovaikutustilanteissa. Esimerkiksi älypuhelimella kesken olevalla toiminnolla on...
Moni ongelmapelaaja on pystynyt vähentämään rahapelaamistaan korona-aikana – pelikoneiden sulkemisella suuri merkitys pelaamisen vähentymiseen
Pelikoneet ja pelisalit ovat olleet koronan takia kiinni maaliskuusta asti. Muut rahapelit ovat vedonlyöntiä lukuun ottamatta olleet netin välityksellä tarjolla entiseen malliin kotiin eristetyille ihmisille…
Kohti muutosta – pakon sanelemana ja pelko persuuksissa
Pelko ja pakko – kaksi kovaa peetä, jotka saavat meidät toimimaan toisin. Korona-aikana käytöksemme on muuttunut, enemmän tai vähemmän, tilanteesta ja persoonasta riippuen. Useimmilla tapa tehdä työtä on muuttunut, mutta kulutus on muuttunut lähes kaikilla....
Media linkki kodeista ulospäin korona-aikana – mahdollisuuksia ja uhkia?
Ennen poikkeustilaa oltiin huolissaan perheiden ruutuajasta.
Poikkeustila toi median arvoon arvaamattomaan.
Poikkeustilan jälkeen ollaan valintojen äärellä.
Dostojevski ja rahapelaajan muotokuva
Venäläiskirjailija Fjodor Dostojevski (1821-1881) kirjoitti teoksensa Peluri[i] 1866 nopeassa aikataulussa. Dostojevskin kirjeenvaihdosta on käynyt ilmi hänen olleen itsekin rahapeliriippuvainen. Oli niin tai näin, Pelurin kautta piirtyvää kuvaa peliriippuvaisesta on pidetty onnistuneena…
Kysely: Rahapelaaminen ja koronaepidemian vaikutukset
Koronavirus on vaikuttanut monin tavoin ihmisten arkeen. Myös rahapelimahdollisuudet ovat kaventuneet: pelikoneet ja pelisalit ovat kiinni, vedonlyöntitarjonta on olematonta ja pikavippien suoramarkkinointi on lopetettu. Tämä kysely on suunnattu…
Miksi some lisää yksinäisyyttä? Tutkija Jessica Hemberg vastaa kysymykseen
Osaatko kuvitella aikaa ennen Facebookia, Instagramia ja YouTubea? Facebook julkaistiin 2004, jotta ihmiset voisivat olla yhteydessä toisiinsa ja löytää uusia ystäviä. Helposti, nopeasti, vaivattomasti. Some on muuttunut valtavasti alkumetreiltä ja muun muassa...
Pelitukifoorumi 2024 nostaa esiin somen, pelaamisen, yksinäisyyden ja ystävien tarpeen
Miksi yksinäisyys on lisääntynyt somen aikakaudella, kun yhteydenpito on ”vain” parin klikkauksen päässä? Ilmoittaudu mukaan Pelitukifoorumiin ke 9.10 klo 12-16.
Keltanokkia teillä ja tiedon valtateillä
Suomessa lapselle hankitaan ensimmäinen puhelin, esimerkiksi äly- tai kellopuhelin, usein samaan aikaan kun koulu alkaa. Tämä saattaa lisätä vanhemmalle paineita puhelimen hankinnasta. Lue vinkit mistä saat tukea!
Veronica Eklund från skolhälsovården stöder barn och familjers skärmhälsa. Välkommen till projektet Veronica!
Hej på er!
Mitt namn är Veronica Eklund och jag började nyligen som projektarbetare i projektet “Välmående barn och familjer i en digitaliserad vardag”. Så här några veckor in i arbetet är jag väldigt ivrig att få sätta fingrarna i jorden. Läs mer om mig!