Mikä ihmeen FIT? Sanan FIT -lyhenteestä tulee ensi alkuun mieleen jokin terveyteen tai urheiluun viittaava termi, mutta tässä yhteydessä lyhenteellä tarkoitan palautetietoista hoitoa (engl. Feedback Informed Treatment). Palautetietoinen hoito ilmentää eräänlaista...
Elämme Ept-viikkoa. Normaalisti se tarkoittaa viikkoa, jolloin aktiiviset asiantuntijat järjestävät yhdessä ja erikseen tilaisuuksia, joissa julistavat sanomaansa kaikelle kansalle. Vaihtoehtoisesti he jalkautuvat mitä kummallisimpiin paikkoihin (tai sitten aina...
Lasten ja nuorten median käyttöä on kuvattu sanoilla ”jatkuvaa somevirtaa” tai ”aina kännykkä kädessä”. Älypuhelimilla käytetään erityisesti pikaviestipalveluja, sosiaalisen median kanavia, YouTubea ja pelataan digipelejä. Sosiaaliseksi mediaksi eli someksi...
Keskustellessani digitaalisten pelaajien kanssa siitä, mihin heillä kuluu eniten rahaa pelaamisessaan, on vastaus yhä useammin mikromaksuihin. Mikromaksut ovat pelin sisäisiä maksutapahtumia joilla pelaaja yleensä pyrkii parantamaan pelisuoritustaan joko suoraan tai...
Miten pelaamiseen ja median käyttöön liittyviä haittoja pitäisi lähestyä varhaiskasvatuksen näkökulmasta? Entä ketä tai keitä tässä aihepiirissä olisi hyvä tukea? Itse asiassa minulla on esittää teille vastaukset molempiin kysymyksiin. Peli- ja mediahaittoja...
Järjestöissä pelätään: Veikkauksen tuotot ja niistä jaettavat avustukset laskevat tuntuvasti. Lasku on luultavasti pysyvä, pelihaitoista puhuvat kukkahatut ja markkinoita valtaavat kansainväliset kilpailijat jatkavat koronan jälkeenkin. Sosiaali- ja...