Pelitukipuhelin – apua perheen peli- ja somehuoliin.
Lue artikkeli suomeksi tästä.
Pelituki har lanserat en ny tvåspråkig telefonstödtjänst till familjer och erbjuder stöd då barns, ungas eller vuxnas spelande eller användning av sociala medier väcker oro eller utmaningar i familjen. Pelituki stödtelefon öppnades i februari 2025 och är den enda familjeriktade tjänsten som enbart fokuserar på frågor kring spelande, skärmtid och sociala medier. Pelituki stödtelefon fungerar enligt återuppringning.
Allt för ofta vet familjer inte var de kan få hjälp
Antons speltid för dagen är förbrukad, men spelandet bara fortsätter. Jag höjer min röst då jag för säkert tionde gången ber honom sluta. Ilskan bubblar under ytan, snart rinner det över, för oss båda. Först skrik, sedan smäll i dörrarna. Varför intresserar inget annat än spelande eller mobiltelefonen? Jag går till vardagsrummet och ser min partner sitta som uppslukad i det blåa skenet av sin mobil. Jag suckar. Hur kan det vara så här varje dag?
I många familjer orsakar spelande, skärmtid och sociala medier små eller stora utmaningar: konflikter kring skärmtid eller åldersgränser, oro kring innehållet barnet eller den unga ta del av, rastlöshet, känsloutbrott eller meningsskiljaktigheter. Föräldrar kan uppleva att det är svårt att prata om detta, eftersom deras egen erfarenhet av digitala spel och sociala medier kan vara väldigt annorlunda jämfört med barnets eller den ungas upplevelse. Många skulle vilja rådfråga eller diskutera situationen med någon – men med vem? Allt för ofta vet familjer inte var de kan få hjälp med utmanande situationer kopplade till skärmbruk.
Pelituki stödtelefonens målsättning är, att alla familjer skall veta vart man kan ta kontakt, då spelande eller användning av sociala medier oroar. Pelituki sakkunniga inom spelande och sociala medier hjälper familjeratt hitta lösningar för att underlätta situationen i familjen.Pelituki stödtelefonen fungerar nationellt både på svenska och finska.
En lättillgänglig tjänst, som varje familj lätt kan kontakta
Kontakta Pelituki stödtelefon genom att lämna ett röstmeddelande eller sända ett WhatsApp-meddelande. Du kan lämna meddelandet anonymt alla tider på dygnet. Pelituki sakkunniga hanterar meddelanden i tidsordning, och kontaktar dig inom 1-2 vardagar för att boka tid för samtal. Tjänsten fungerar enligt återuppringning.
Pelituki stödtelefon erbjuder stöd oavsett familjens situation! En del vuxna saknar information eller råd, andra vill ha kamratstöd då krafterna och verktygen börjar ta slut.
Gör så här för att boka tid till Pelituki stödtelefon:
- Lämna meddelande via WhatsApp eller som röstmeddelande till tel. +358 41 731 7147
- Berätta vilken tid du önskar bli uppringd för att bestämma rådgivningstiden. Återuppringningen görs vardagar kl. 9-17. Du behöver inte uppge ditt namn vid bokningen.
- Du kan skicka meddelande på svenska eller finska. Vi kontaktar dig enligt ditt språkönskemål (svenska/finska).
- Vänta tills vi tar kontakt. Vi ringer dig inom 1-2 arbetsdagar.
- Möter du föräldrar eller familjer i ditt jobb? Hjälp oss att sprida ordet om Pelituki stödtelefonen till familjer! Printa Pelituki stödtelefonens broschyrer och planscher och dela information om tjänsten till dina klienter och familjer du bemöter, så att alla som behöver stöd då spelande eller skärmbruk oroar vet vart de kan ta kontakt.
- Pelituki stödtelefon – hjälp till familjen då spelande eller skärmbruk oroar A4 broschyr.pdf
- Pelituki stödtelefon A4 plansch.pdf
- Pelitukipuhelin – apua perheen peli- ja somehuoliin A4 esite.pdf
- Pelitukipuhelin A4 juliste.pdf
Läs mer om Pelituki stödtelefon: www.pelituki.fi/pelituki-stodtelefon
Lisätietoa Pelitukipuhelimesta löydät osoitteesta: www.pelituki.fi/pelitukipuhelin