Pelituki stödtelefon – hjälp till familjen då spelande eller skärmbruk oroar.
Läs artikeln på svenska här.
Pelituki on käynnistänyt uuden kaksikielisen perheille suunnatun puhelinpalvelun, joka tarjoaa tukea lasten, nuorten ja aikuisten pelaamiseen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvissä huolissa ja ongelmatilanteissa. Pelitukipuhelin on aloittanut toimintansa helmikuussa 2025 ja se on ainoa pelkästään peli- ja somehuoliin keskittyvä perheille suunnattu puhelinpalvelu. Pelitukipuhelin toimii takaisinsoittoperiaatteella.
Liian usein perheet eivät tiedä, mistä he saisivat apua
Antin peliaika on tältä päivää käytetty, mutta peli vaan jatkuu. Korotan ääntäni pyytäessäni häntä lopettamaan nyt varmaan jo kymmenettä kertaa. Kiukku kihisee pinnan alla, pian se kuohuu yli, molemmilla. Ensin huutoa, sitten ovet paukkuvat. Sinne se nyt sulkeutui omaan huoneeseensa, varmaan katselemaan videoita puhelimella. Miksei mikään muu kiinnosta kuin pelit ja puhelin? Menen olohuoneeseen ja katson puolisoa, joka istuu sohvalla uppoutuneena oman puhelimensa sinivalokeilaan. Huokaan. Miten tämä voi joka päivä olla tällaista?
Monissa perheissä pelaaminen ja sosiaalinen media aiheuttavat pieniä tai suurempia haasteita: riitoja ruutuajasta tai ikärajoista, huolia lapsen tai nuoren kuluttamasta sisällöstä, levottomuutta, tunteenpurkauksia tai erimielisyyksiä. Keskusteleminen saattaa tuntua vanhemmista hankalalta, koska oma kokemus peleistä ja somesta voi olla hyvin erilainen verrattuna lapsen tai nuoren kokemukseen. Moni haluaisi kysyä neuvoa tai puhua tilanteesta jonkun kanssa – mutta kenen? Liian usein perheet eivät tiedä, mistä he saavat apua digikäytön haastaviin tilanteisiin.
Pelitukipuhelimen tavoitteena on, että jokainen perhe tietää, minne ottaa yhteyttä, kun pelaaminen tai some aiheuttaa huolta. Pelitukipuhelimessa pelaamiseen ja sosiaaliseen mediaan erikoistuneet Pelituen asiantuntijat auttavat perheitä pohtimaan keinoja, joilla digikäytön haasteita voidaan lähteä ratkomaan. Pelitukipuhelin toimii valtakunnallisesti.
Matalan kynnyksen palvelu, mihin jokaisen perheen on helppo ottaa yhteyttä
Pelitukipuhelimeen voi jättää soittopyynnön ääniviestinä vastaajaan tai WhatsApp-viestinä. Soittopyynnön voi jättää mihin aikaan päivästä tahansa, eikä soittajan tarvitse kertoa nimeään. Pelituen asiantuntijat käsittelevät soittopyynnöt niiden saapumisjärjestyksessä ja soittaa takaisin 1-2 arkipäivän kuluessa sopiakseen ajan keskustelulle.
Olipa perheen tilanne minkälainen tahansa, Pelitukipuhelimeen voi ottaa yhteyttä! Osa aikuisista kaipaa tietoa tai neuvoja, toiset haluavat vertaistukea tilanteessa, jossa voimat ja keinot alkavat ehtyä.
Toimi näin, kun haluat ottaa yhteyttä Pelitukipuhelimeen:
- Jätä soittopyyntö numeroon +358 41 731 7147 WhatsApp-viestinä tai ääniviestinä vastaajaan.
- Kerro, mihin aikaan toivoisit meidän soittavan sinulle sopiaksemme keskustelulle sopivan ajankohdan. Sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi, jos et halua.
- Voit jättää viestin suomeksi tai ruotsiksi. Otamme sinuun yhteyttä viestissä käyttämälläsi kielellä (suomi/ruotsi).
- Odota yhteydenottoamme. Soitamme sinulle takaisin 1-2 arkipäivän kuluessa.
Kohtaatko työssäsi vanhempia tai perheitä? Autathan meitä tekemään Pelitukipuhelimesta tunnetun perheiden keskuudessa! Tulosta Pelitukipuhelimen esitteitä ja julisteita ja jaa tietoa palvelusta asiakkaillesi ja kohtaamillesi perheille, jotta jokainen peli- ja somehuoliin apua tarvitseva tietää, minne ottaa yhtyettä.
Pelitukipuhelin – apua perheen peli- ja somehuoliin A4 esite.pdf
Pelitukipuhelin A4 juliste.pdf
Pelituki stödtelefon – hjälp till familjen då spelande eller skärmbruk oroar A4 broschyr.pdf
Pelituki stödtelefon A4 plansch.pdf
Lisätietoa Pelitukipuhelimesta löydät osoitteesta: www.pelituki.fi/pelitukipuhelin
Läs mer om Pelituki stödtelefon: www.pelituki.fi/pelituki-stödtelefon