När vet man att ett problem är ett riktigt problem och vem skall man kontakta i så fall? När jag tänker på problem som börjar tynga kan det handla om att sömnen lider, man blir arg och nervös, man orkar inte koncentrera sig på läxor, studier eller arbete och så är snurran färdig. Eller att det ser ut som att någon endast sitter vid datorn eller vid konsolen och spelar och det blir strider om tidtabeller, att ta hand om hemarbeten eller hålla det kan kommit överens om.
Pengar är ett tema som lätt skapar problem. Jag känner få föräldrar som blir lyckliga av en telefonräkning på flera hundra euro efter att någon köpt diamanter och skins i spel. När någon spelar bort sina (och andras) pengar i pengaspel som Toto, Casino osv kan hela världen gå under för spelaren och de anhöriga. Man skäms, det är inget man vill tala med andra om. Problemen kan hopa sig och kännas som att det är svårt att andas, svårt att hitta ett sätt att leva vidare, att klara av alla problem som man sitter med.
Problem är olika och det som en anser vara ett problem behöver inte vara ett problem för den andra. Hur än det är, är det viktigt att inte bli ensam ifall det känns svårt eller man börjar oroa sig.
Pelituki öppnade en svenskspråkig E-rådgivning 25.4. E-rådgivningen erbjuds varannan vecka via Teams och är till för alla som har tankar eller oro kopplat till eget eller andras spelande eller internetanvändning. Det kan handla om små eller stora problem, lång eller kortvariga. Det är möjligt att logga in anonymt och ställa frågor i chatten eller skicka in frågor på förhand.
Är min fråga relevant? Vem är det som svarar?
Många av frågorna under E-rådgivningen är återkommande där föräldrar undrar över ifall deras unga spelar för mycket och var man i så fall kan söka efter hjälp. Telefonen har vuxit fast i handen på en och sömnen påverkas. Anhöriga har frågat efter råd till nära som spelat bort egna och familjens pengar. Ekonomi och skulder påverkar hela familjen.
Tanken är, att alla frågor diskuteras under E-rådgivningen och råd samt information om material delas ut. Jag har fått frågor som jag som sakkunnig inte kunnat ge ett kort svar på. Vissa frågor är svåra eller omöjliga att svara på. Jag vet tillexempel inte hur man kan avbryta ett dåligt mönster genom enkla knep. Det kan behövas nya regler, mer stöd från vuxna eller andra nära, en speldagbok som visar speltiden och innehållet, ekonomirådgivning och spärrar eller kontakt med mental- och missbruksrådgivningen. Alla har en unik situation, det finns inga färdiga mallar.
Viktigast är att du vågar ta kontakt och fråga. Om du har tänkt tanken ”borde man kontakta någon som vet mer om spelproblem?” är svaret säkerligen ja. Alla frågor är viktiga och oro skall tas på allvar. Jag och vi på Pelituki är här för dig. Logga in på nästa E-rådgivning, våga ta det första steget.
Läs mer om Pelituki E-rådgivning och logga in på Teams.
Annukka Såltin, Pelituki