Seuratessani meneillään olevaa snookerin UK Championship -turnausta, on muutos katselukokemuksessa ollut selvästi havaittava. Poliisihallitus on nimittäin kieltänyt Eurosport SAS (Eurosport) -yhtiötä markkinoimasta rahapelejä Manner-Suomeen Eurosport 1 -televisiokanavalla. Kanavalle on asetettu 800 000 euron uhkasakko kiellon tehostamiseksi. Manner-Suomessa ainoastaan Veikkaus saa markkinoida itseään ja rahapelejään, jos se ei edistä sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa pelaamista.
Päätös ei ole lainvoimainen, mutta sillä on ollut siis vaikutusta mainontaan. Aikaisemmin tuntui, että vähintään joka toinen kanavan mainos kuvasi rahapelaamista. Vaikka henkilökohtaisesti tunnun olevan immuuni kasinomainoksille, on niiden runsaus ollut rahapelihaittojen parissa työskentelevän näkökulmasta hälyttävän suuri.
Ongelmallisesti rahapelejä pelaavat tuovat usein esille mainosten vaikutuksen omaan käytökseensä. Moni pelaaja, yrittäessään irrottautua rahapelaamisesta, joutuu tekemään turvatoimia, joilla pyrkii hallitsemaan ympäristöään. Jos jokin suosikkiohjelma näkyy kanavalla, jolla on pelimainoksia, joutuu pelaaja luopumaan tämän ohjelman seuraamisesta, jos haluaa välttää mainokset. Onkin hyvä pohtia, millainen olisi rahapelien suhteen turvallinen ympäristö.
Vaikka mainokset uhkaavat rahapeliongelmaisia ja siitä toipuvia, ovat ne yhtä lailla tarkoitettu houkuttelemaan siihen ensimmäiseen kokeiluun. Mainokset sisältävät tuttuja elementtejä. Ne vetoavat narratiiviin voittajista, joille voitto avaa ovet auvoisaan elämään. Viestiä tehostetaan tutuilla kasvoilla ja äänillä. Se voisit olla sinä. Somevaikuttaja antaa (laittomalla) pelistriimillään vielä astetta todemman mielikuvan. Se voisin olla minä.
Arpajaislain uudistuksessa rahapelaamisen markkinointia pyritään yhä suitsimaan. En ole erityisen vakuuttunut, että ikärajojen tai apupalveluiden sisällyttäminen mainoksiin tuo toivottua vaikutusta. Toki kuitenkin parempi, että ne ovat esillä kuin että eivät olisi. Myöskään netin kautta tapahtuvan markkinoinnin seuraamiseen ei liene mahdollista asettaa sen vaatimia resursseja. Mikä yleensäkään olisi tapa mainostaa merkittäviä riskejä sisältävää toimintaa?
Sillä aikaa, kun mahdollisimman tehokkaita rajoituksia etsitään, kukin meistä suodattaa rahapelimainoksen omalla tavallaan. Itse odotan kärsimättömänä seuraavaa framea (eli suomeksi snooker-ottelun jatkumista) jonkun toisen mieleen ui ajatus – mitä, jos voittaisin. Rahapelimainoksen (monen muunkin mainoksen) kohdalla on hyvä toisinaan miettiä: Millainen olisi realistinen mainos rahapelaamisesta? Millainen kuvasto siitä rakentuisi?
Arto Hernetkoski, Pelituki