#somemielessä?

Toiveet

Omat toiveesi

Mitkä ovat omat toiveesi somen käytön muutoksesta?

Muutos on kiinni sinusta ja sen voi tehdä monella tapaa. Somea ei tarvitse välttämättä hylätä kokonaan.

Voisitko kokeilla esimerkiksi somepaastoa, rajoittaa käyttämääsi someaikaa tai tiettyjen sovellusten käyttöä?

Vinkki!

Kokeile ottaa eri näkökulmia sosiaalisen median käyttöön ja kysy mielipidettä läheisiltäsi.

Kuka toivoisi somen käyttösi muuttuvan? Miksi?

Muutoksen edut

  • Mihin muutos johtaa sinut parhaimmillaan?
  • Mitä voisit saavuttaa tai menettää muuttamalla somen käyttöäsi?
  • Mitä toivoisit elämältäsi 5 vuoden kuluttua?
  • Kuinka tärkeää sinulle on saada tämä asia muuttumaan?
  • Kuka sinua voisi tukea?

Muutos­suunnitelma

Millaisiin pieniin arjen tekoihin pystyt sitoutumaan somen käytön muuttamiseksi?

Tee oma suunnitelma täydentämällä seuraavia lauseita haluamallasi tavalla.

  • Kokeilen..
  • Olen valmis..
  • Kuuntelen, kun…
  • Aion..
  • Lupaan..
  • En someta, kun…

Somettomuus-harjoitus

Tarkkaile ja rajoita somen käyttöäsi valitsemanasi päivänä. Voit kokeilla eri pituisia aikoja, kuten esimerkiksi 10 min, puoli tuntia, 2 tuntia tai koko päivän.

  • Mitä tapahtui?
  • Miltä somettomuus tuntui?
  • Mistä jäit paitsi?
  • Mitä teit somettamisen sijasta?

Vinkki!

Vähennä ärsyketulvaa, sinivaloaltistusta, multitaskingia ja teknostressiä asetusten avulla. Voit kokeilla myös esim. siirtää sovelluksia aloitusnäytöltä muille välilehdille, laittaa puhelimen äänettömälle tai jättää puhelimen yöksi lataukseen muualle.

Edellinen osio

Nykytilanne

Seuraava osio

Muutos