Rahat pelissä?

Muutos­työskentely

Pelaamisen rajoittaminen

Esimerkiksi

  • Sulje pelisivustot ja aseta itsellesi pelirajat.
  • Pyydä porttikieltoa esim. pelikasinoille ja pelipaikkoihin.
  • Kokeile ottaa käyttöön ”älytön” puhelin, vaihda sähköpostiosoitetta.
  • Tee omaehtoinen luottokieltomerkintä.

Vinkki!

Lataa puhelimeesi, tabletillesi ja tietokoneellesi esto-ohjelma. Niitä ovat esim. Betblocker, Gamban, Gamblock, Mobicip tai Netnanny.

Ajankäytön suunnittelu

Esimerkiksi

  • Ideoi pelaamisesta vapautuvan ajan tilalle muuta tekemistä, esim. uusi harrastus.
  • Suunnittele päiväsi etukäteen, huomioi hyvä uni, ravinto ja liikkuminen.
  • Keksi myös läheisten kanssa yhteistä mukavaa tekemistä.
  • Päätä itsellesi mieleinen palkkio kannustimena tavoitteissa pysymiseen.

Vinkki!

Muuta entisiä pelaamiseen yllyttäneitä rutiinejasi. Mikä on turvasuunnitelmasi? Esim. soitan kaverille, lähden lenkille, siivoan…

Rahan­käytön hallinta

Esimerkiksi

  • Budjetointi ja taloudenhallinta, realisoi menot ja tulot.
  • Jos pelaat, tee erillinen pelikassa, joka ei vaaranna toimeentuloa.
  • Käytä käteistä, laita laskut suoraveloitukseen, aseta kortillesi käyttö- ja nostorajat.
  • Älä lainaa rahaa tai pelaa velaksi.

Vinkki!

Pyydä apua raha-asioiden selvittämiseen alueesi talous- ja velkaneuvonnasta. Apu on luottamuksellista ja ilmaista.

Tunteiden ja ajatusten tarkastelu

Esimerkiksi

  • Tunnista aidot tunteesi, pelaaminen on huono tunteiden säätelijä.
  • Selvitä pelaamisen taustalla vaikuttavat asiat ja työstä niitä.
  • Opettele olemaan rehellinen itsellesi ja muille.
  • Kerro tilanteestasi avoimesti läheisillesi, pyydä heiltä tukea.

Vinkki!

Hae oman hyvinvointisi tueksi ammattiapua ja vertaistukea.

Sitä on tarjolla kasvokkain ja verkossa.

Altistus­harjoitus

Tee seuraava mielikuvaharjoitus ohjeen mukaan.

  • Pohdi, mitä rahapelejä olet pelannut ja valitse yksi niistä, joka houkuttaa sinua eniten.
  • Kuvittele sitten itsesi pelaamaan kyseistä peliä. Miltä peli näyttää? Miltä se kuulostaa? Mitä näet ja kuulet ympärilläsi? Miltä kehossasi tuntuu? Millaisia ajatuksia mielessäsi liikkuu? Miltä sinä näytät tilassa tai huoneessa, jossa pelaat peliä? Katsele itseäsi hetki lintuperspektiivistä.
  • Palaa sitten hetkeen, jossa sinä olet juuri nyt. Istut tai makaat turvallisessa paikassa. Tunnustele pintaa, jonka tunnet kehollasi. Kuuntele, millaisia tavallisia arjen ääniä kuulet huoneessa? Miltä tilassa tuoksuu?
  • Hengitä kolme kertaa syvään ja tuo sitten ajatuksesi tähän hetkeen. Sano itsellesi ääneen: ”olen tässä”. Kuvittelit äsken pelaavasi, mutta olet tässä etkä todellisuudessa pelannut.
  • Palaudu harjoituksesta venyttelemällä ja juomalla lasi vettä. Miltä harjoituksen tekeminen sinusta tuntui?

Jes hienoa!

Olet käynyt nyt läpi tämän oma-aputyökalun.

Toivottavasti sait ajatuksia rahapelaamiseen liittyviin käyttötapoihisi ja hyvinvointiisi.

Jos joku kysymyksistä jäi mietityttämään voit aina palata takaisin.

Työkalun etusivulle

Rahat pelissä?

Rahat pelissä?

LISÄTIETOA JA TUKEA AIHEESTA:

Tietoa, apua ja vertaistukea

Muistathan, että voit hakea apua myös esimerkiksi terveyskeskuksesta, sosiaalitoimesta tai mielenterveys- ja päihdepalveluista.